Innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO)

-Jeg skjønner egentlig ikke hva du driver med! Paal Bjønness i Færd Kommunikasjon ser meg rett i hvitøyet. Vi har en speed-samtale for å matche gründere med mentor i regi av mentorordningen på Gründerhuset Hi5. Dette er tre år siden. Det var korona, jeg hadde nettopp fått plass på Hi5 for å jobbe frem konseptet til Karriereløft og «forsøkte» å pitche det for ham.

Der og da hilste jeg på litt ubehag ved å ikke mestre. Samtidig ga samtalen meg fuel på tanken i jakten på den gode måten å fortelle historien om Karriereløft på. Innholdsmarkedsføring ble min strategi.

Oppkjøring til sesongen 2023/24

Denne sommeren bruker vi noen timer hver uke på Camp Friends for å forberede eget firma til jobb-sesongen 2023/24. På samlingen 21. august, kommer Kim Nygaard fra Færd Kommunikasjon for å lære oss mer om SEO og innholdsmarkedsføring.

Hvem er Kim?

Kim har jobbet som SEO-spesialist i iProspect, ledet innholdsavdelingen i Metro Branding, vært digital markedssjef i Confex, og er en etterspurt foredragsholder som blant annet holder faste kurs og foredrag for Kommunikasjonsforeningen og Kampanje.

Hva er innholdsmarkedsføring, Kim?

-For det første, dette er ikke ren reklame. Du byr på noe som gir mottakeren verdi. Det er ekte historier om ekte mennesker. Ikke Colgate-glis. Når du knytter innholdsmarkedsføring til SEO, så handler det om å prøve å finne ut hva det er folk googler når de for eksempel søker karriereveiledning. Finner du ut det, får du en gratis markedsundersøkelse og tips til tema for å lage innhold og gode historier, slik at Googles algoritmer fanger det opp.

– Mange tenker at de ikke har noe spennende å fortelle, men slik er det ofte ikke. Søkene er ofte banale, folk googler gjerne; hva er karriereveiledning? Da kan du skrive innhold om det. Mitt tips er å la kunden fortelle historien om hva karriereveiledningen bidro med for hen, og der du fremstår som den gode hjelperen.

SEO i Innholdsmarkedsføring – kort oppsummert

  1. Forstå hvordan folk bruker søkemotorene og hvilke nøkkelord de søker på.
  2. Beskriv ditt produkt/tjeneste mer poetisk, f.eks. ikke tur til Paris, men heller: romantisk weekend – som det søkes mer etter.
  3. Bruk de riktige nøkkelordene = det folk søker etter.
  4. Presenter innholdet riktig for søkemotorene, f.eks. titletag, metabeskrivelse, bruk H1-overskrift og beskrive bildene med tags.

Hvis du skal gi ett tips til leseren, Kim?

-Ikke tenk salg, – tenk at du skal hjelpe!

På samlingen 21. august kommer Kim til å prate mer om:

Hvordan bygge innhold organisk for å bli «fanget» av algoritmen i Google Søk (SEO)?

  • God historiefortelling tuftet på innsikt fra Google
  • Hva påvirker det organiske søkeresultatet i verdens største søkemotor
  • Samspillet SEO, innholdsmarkedsføring og sosiale medier

Har du lyst til å høre ham? Send meg en mail på linda@karriereloft.no.

I SOMMER ER DET PÅ FRIENDS DET SKJER!